Stiri: Economie

Investitii Port Braila

Exporturile României în 2019: Pragul istoric de 70 miliarde de euro ar putea fi depășit

10.04.2019

Exporturile României în 2019. Economia țării noastre se îndreaptă spre un record istoric în ceea ce privește exporturile. Construcția de automobile și piese auto, industria prelucrătoare, agricultura și software-ul sunt o parte dintre principalele domenii care vor asigura depășirea pragului de 70 de miliarde de euro. Aceste date sunt incluse într-o analiză privind comerțul internațional, prezentată de Moneycorp, una dintre cele mai mari companii specializate în schimburi valutare și plăți internaționale.

Exporturile României în 2019. Ce s-a întâmplat în 2017 și 2018?

Anul trecut, România a exportat bunuri și servicii de peste 67,7 miliarde de euro, în creștere cu 81,3% față de 2010 (37,3 mld. euro). De asemenea, acestea sunt cu 8,1% peste nivelul din 2017. Estimările privind evoluția din acest an indică o creștere ceva mai temperată. Nivelul ar fi situat sub procentul de 7%, spre valoarea de 72,4 mld. euro.

Exporturile României în 2019. Cele mai active sectoare

Conform analizei Moneycorp, sectorul automotive, cu Dacia-Renault, Ford și producătorii de piese auto în prim-plan, are șansa de a asigura, în acest an, principalul vector de creștere al exporturilor. În 2018, aceste companii au asigurat 18,8% din volum (12,7 mld. euro). Nivelul este în creștere cu 13% față de anul precedent. Exporturile de mașini și aparate, precum cele de echipamente electrice, au reprezentat 28,7% din totalul exporturilor din 2018, în creștere cu 9,1%.

”Lansarea noilor modele de automobile și extinderea afacerilor producătorilor de piese și subansamble auto vor reprezenta, în orizontul 2019-2020, un factor semnificativ în evoluția exporturilor României”, afirmă analiștii de la Moneycorp.

Exporturile României în 2019. Industria prelucrătoare

Și industria prelucrătoare va contribui la recordul istoric din 2019. Acest sector va deține peste 30% din volumul exporturilor. Totodată, agricultura și sectorul zootehnic vor contribui cu peste 6%.

În 2018, în cel mai bun an pentru agricultura românească, valoarea exporturilor a trecut de 3,57 miliarde de euro, în creștere cu 2,1% față de anul precedent și cu peste 20% peste nivelul din 2010.

Exporturile României în 2019. Metale, carburanții și anvelopele

Exporturile de metale și produse din metale (fier, fontă, oțel), software-ul, carburanții, anvelopele, mobila, tutunul și alte produse finite din sectorul manufacturier se vor afla, de asemenea, în topul exporturilor din acest an.

În ceea ce privește industria software, potrivit Asociaţiei Patronale a Industriei de Software şi Servicii IT (ANIS), piaţa locală de software şi de servicii de IT va trece în acest an de 5,1 miliarde de euro, ajungând la un nivel aproape dublu față de 2013.

Exporturile României în 2019. Software și servicii IT

Exporturile de software şi servicii IT sunt aşteptate să atingă în 2019 valoarea de 4 mld. euro. Nivelul este cu 1 mld. euro mai mult decât în 2017, în timp ce piaţa internă va avea o creştere nesemnificativă.

”Dincolo de accenturarea deficitului comercial, o problemă majoră cu consecințe economice semnificative, economia românească continuă trendul ascendent în domeniul exporturilor. Statisticile arată că, în ultimii ani, asistăm la o inversare a trendului din anii 2000, când România exporta cu precădere materii prime. Structura exporturilor prezintă, astfel, o îmbunătăţire constantă, ponderea produselor industriei constructoare de maşini şi echipamente de transport ajungând, spre exemplu, la 47,4%. Din totalul exporturilor româneşti, peste 75% reprezintă produsele manufacturate. Economia produce mai multe produse finite, cu valoare adăugată mare, fapt care atrage o dezvoltare economică pe orizontală, în care sunt implicate tot mai multe companii”, afirmă Cosmin Bucur, Managing Director Moneycorp România.

Exporturile României în 2019. 22.000 de companii

Nu mai puțin de 22.000 de companii desfășoară, la ora actuală, activități de export în România, în creștere cu 5,3% față de 2013.

Exporturile României în 2019. Cele mai multe companii activează în următoarele domenii:

  • comerț (8540)
  • industria prelucrătoare (7875)
  • transport/depozitare (1107)
  • agricultură (1067)

Cea mai mare parte dintre aceste companii (14.500) au capital integral românesc, peste 5000 au capital străin, iar 2500 capital mixt.

Companiile cu capital străin din România exportă, în medie, de 5 milioane de euro, în timp ce firmele cu capital integral românesc înregistrează o medie de 600.000 euro. Diferența este chiar și mai mare, de 13 ori, în cazul firmelor importatoare.

,,Accesul diferențiat la piețele internaționale ține de relațiile de business, de reputația companiilor și de soliditatea financiară a acestora. Potențialul firmelor românești este grevat, în continuare, de lipsa unor strategii eficiente de promovare și de suportul insuficient oferit de misiunile economice românești din străinătate. Totodată, România are nevoie de un efort comun stat-privat pentru a susține competitivitatea produselor românești pe plan internațional. Accentul pe inovație, calitate și servicii de suport sunt primordiale într-o economie globală aflată într-o perioadă plină de provocări. Asigurarea competitivității ține și de predictibilitatea costurilor de fiananțare, inclusiv acoperirea riscului valutar. Este esențial ca firmele românești să folosească strategii de optimizare a costurilor, așa cum sunt cele dezvoltate de Moneycorp’’, afirmă Claudiu Ghebaru, Senior Dealer in cadrul aceleiași companii.

Exporturile României în 2019. Către ce țări se duc produsele românești?

Exporturile țării noastre își au drept țintă preponderentă țările din Uniunea Europeană. Valoarea exporturilor către UE28 a crescut anul trecut cu 9,5% comparativ cu 2017.

Principala destinație o reprezintă Germania, unde ajung peste 23% din exporturile românești. Nemții au cumpărat, în 2018, bunuri produse în România de 15,5 miliarde de euro.

Un alt partener comercial important al României este Italia. Firmele românești au avut anul trecut exporturi de 7,7 miliarde de euro, în creștere cu 35% față de 2013.

În clasamentul destinațiilor de export ale României urmează Franţa. Această țară a cumpărat produse româneşti de 4,8 miliarde de euro.

Următoarele locuri sunt ocupate de:

  • Ungaria (3,3 mld. euro)
  • Marea Britanie (2,8 mld. euro)
  • Bulgaria (2,2 mld. euro).

Exporturile României în 2019. Germania

În ceea ce privește importurile, Germania asigură peste 20% din volum, cu afaceri de 16,9 miliarde de euro, urmată de Italia (7,7 miliarde euro), Ungaria (5,6 mld. euro), Polonia (4,6 mld. euro), China (4,4 miliarde euro), Franța (4,2 mld. euro), Turcia (3,6 mld. euro), Olanda (3,2 mld. euro), Federația Rusă (3,1 mld. euro) și Austria (2,7 mld. euro).

De remarcat este că China, de unde vin multe dintre mărfurile vândute în România, se situează abia pe locul 5, cu afaceri de 4,4 mld.euro. Nivelul este în creștere cu 12% față de anul precedent, și cu mai mult de 50% față de 2013.

,,Potențialul de export al României este unul semnificativ. Dincolo de relațiile comerciale în creștere cu țările din UE, statisticile indică un avans semnificativ și în afacerile cu țări precum Armenia, Kazahstan, Uzbekistan, Sri Lanka, Egipt, Liban sau Nigeria unde volumul exporturilor, raportat la anul 2013, s-a dublat, iar în unele cazuri chiar a crescut de 3-4 ori față de anii anteriori. Chiar și în relația cu SUA stăm mai bine decât acum 6 ani, în 2018 fiind raportate afaceri de aproape 1 mld. euro. De la mașini, combustibili, produse chimice, zootehnice (animale vii) și agricole (grâu în special), relațiile comerciale cu țările din afara UE au depășit nivelul de 15 miliarde de euro în 2018’’, arată analiza Moneycorp.

Exporturile României în 2019. Estimări

Economia românească are potențialul de a depăși granița de 100 de miliarde de euro în materie de exporturi. Acest lucru se poate întâmpla în următorii 5-7 ani.

Sectorul auto, agricultura, industria prelucrătoare și IT&C sunt văzute de companie drept principalii ambasadori ai brandului ,,Made in Romania”.

”Dacă în domenii precum industria auto, agricultură și sectorul de prelucrare, dinamica este condiționată de dezvoltarea infrastructurii de transport și asigurarea forței de muncă calificată – probleme tot mai stringente, industria de software, sectorul inovației în general, oferă cel mai ridicat potențial, având în vedere calitatea factorului uman și raportul preț-calitate excelent oferit de companiile românești. Anii următori vor aduce, cu siguranță, noi exemple de unicorni, precum UiPath, în domenii de înaltă tehnologie, asociate cu inteligența artificială și robotizarea’’, arată analiza.

Citește și Decizia Wizz Air privind pasagerii care fac scandal în avioanele companiei