Motto-ul companiei este „Farmaciile Myosotis – Excelență în Consilierea Pacientului”. Farmaciile Myosotis, liderul de pe piața farma din sud-estul României, continuă procesul de dezvoltare, ajungând astăzi, după 25 de ani de activitate, la aproximativ 100 de farmacii și o echipă de 450 de angajați.
„În ultimii ani am investit, de asemenea, foarte mult în dezvoltarea societății. Am deschis farmacii noi atât în mediul rural, cât și în principalele orașe din zona noastră. Astfel, în Galați am deschis 6 farmacii noi, ajungând la 25, în Brăila am deschis 4, iar în Ianca și Focșani câte o farmacie”, ne-a declarat Bogdan Chiriac, directorul executiv al Farmaciilor Myosotis.
În plus, anul 2017 a fost unul foarte important pentru companie datorită aniversării a 25 de ani de activitate, moment sărbătorit cu întreaga echipă, precum și cu o parte dintre partenerii apropiați ai companiei.
Aniversarea a 25 de ani de activitate
„Am dorit ca momentul aniversării a 25 de ani de activitate să fie unul memorabil pentru toți colegii noștri. Fiind o afacere de familie, încă de la început relația dintre noi și ei a fost una specială, iar prin petrecerea de 25 de ani am dorit să subliniem încă o dată că funcționăm ca o familie: lucrăm împreună, petrecem împreună, suntem alături unii de ceilalți atât în momentele dificile, cât și în cele de bucurie”, susține Bogdan Chiriac.
Drept urmare, în primăvara anului 2017, farmaciile rețelei Myosotis au fost închise timp de 4 zile, întreaga echipă (îmbarcată în șapte autocare) a sărbătorit la unul dintre cele mai bune hoteluri de 5 stele de pe litoralul bulgăresc.
În primăvara anului 2017, Farmaciile Myosotis au aniversat 25 de ani de activitate, moment sărbătorit de întreaga Familie Myosotis
„La cina festivă, atmosfera a fost întreținută de Cosmin Seleși, iar în timpul zilei am avut activități de team building, dar elementul central ne-am dorit să fie buna dispoziție. Alături de noi au fost și o parte dintre partenerii apropiați, toată lumea fiind foarte surprinsă că suntem dispuși să suspendăm activitatea timp de 4 zile pentru a organiza acest eveniment. Cu siguranță am ajuns la rezultatele actuale pentru că întotdeauna am pus în primul rând accent pe oameni și abia apoi pe rezultate”, a completat directorul executiv al companiei.
Însă în cei 25 de ani de activitate au existat și numeroase momente de cumpănă, dar succesul se construiește pas cu pas. În acest scop, unul dintre cei doi fondatori este prezent zilnic în mijlocul activității, după cum susține directorului executiv, fiul fondatorului: „Filosofia lui este că mereu apar situații și există decizii care trebuie luate, iar o implicare desăvârșită este un element esențial pentru atingerea succesului. Nu exagerez cu nimic în ceea ce privește programul lui, cu excepția câtorva zile de concediu este prezent tot timpul, indiferent că e sâmbătă, duminică sau altă zi liberă”.
Un alt element care a contribuit la progresul Farmaciilor Myosotis a fost faptul că este o afacere de familie, în prezent fiind implicați în conducerea și dezvoltarea companiei șase membri ai familiei. În plus, echipa de angajați face și ea parte din Familia Myosotis, succesul companiei datorându-se acesteia, petrecerea de 25 de ani fiind totodată și modalitatea conducerii Myosotis de a-și exprima recunoștința și aprecierea față de implicarea angajaților.
Motto-ul companiei
Conform clasificării CAEN, domeniul de activitate al Farmaciilor Myosotis este „comerțul cu amănuntul al produselor farmaceutice”, însă conform valorilor companiei, principala activitate este aceea de a consilia pacienții și de a le recomanda un tratament adecvat nevoilor și stării lor de sănătate.
„Pentru noi întotdeauna cei mai importanți au fost ,,oamenii’’. Încă de la început mătușa mea și cu tatăl meu (n.r. fondatorii companiei) au promovat ideea ,,Familiei Myosotis’’. Primii colegi care au fost angajați în urmă cu 25 de ani și care sunt în continuare persoane de bază în cadrul societății, au fost considerați membri ai familiei noastre. De aici, mereu când se discută despre colectivul nostru se folosește expresia ,,Familia Myosotis’’. Acest concept îl extrapolăm și către pacienții noștri”, menționează directorul companiei.
Motto-ul companiei este „Farmaciile Myosotis – Excelență în Consilierea Pacientului”, fiecare cuvânt fiind ales cu grijă pentru a sintetiza esența activității desfășurate.
Pornind de la această idee, în 2017, Myosotis a lansat motto-ul „Farmaciile Myosotis – Excelență în Consilierea Pacientului”, fiecare cuvânt fiind ales cu grijă pentru a sintetiza esența activității desfășurate, lucru evidențiat și de conducerea companiei: „Excelență pentru că acesta este standardul pe care dorim să-l practicăm în Farmaciile Myosotis; Consiliere pentru că aceasta este activitatea pe care o desfășoară colegii noștri farmaciști și asistenți; pentru Pacient am folosit forma de singular întrucât fiecare pacient este unic și trebuie privit ca individ cu simptome, afecțiuni, predispoziții individuale, iar consilierea și recomandarea tratamentului trebuie să fie personalizate pentru fiecare caz”.
Cea mai bună investiție este în educație
Angajații sunt, așadar, principalul atu care a contribuit la succesul Farmaciilor Myosotis, compania fiind recunoscută pentru gradul înalt de pregătire a farmaciștilor și asistenților.
„Ne dorim ca relația dintre noi și colegii noștri să fie mai mult de o simplă relație de colaborare, lucru care duce la un grad de retenție foarte mare. Avem colegi cu care colaborăm de 25 de ani, iar numărul celor care pleacă din societate anual este sub 1%, în condițiile în care aproape săptămânal îmi spun colegele mele că au fost sunate de farmacii concurente pentru oferte de angajare”, menționează directorul executiv al Farmaciilor Myosotis.
Cu toate acestea, Myosotis se confruntă, de asemenea, cu provocări cu privire la personal, dar din direcții diferite, precum aducerea constantă de noi membri ai Familiei Myosotis, în condițiile creșterii continue a companiei. Însă, datorită renumelui creat în cei 25 de activitate, Farmaciile Myosotis este una dintre primele opțiuni pentru tinerii absolvenți sau pentru cei care doresc să facă o schimbare a locului de muncă.
Farmaciile Myosotis sunt probabil singurul lanț de farmacii care nu bonusează farmaciștii și asistenții în funcție de vânzări, ci în funcție de nivelul cunoștințelor de specialitate.
„În ceea ce privește programele de pregătire profesională, suntem probabil singurul lanț de farmacii care nu bonusează farmaciștii și asistenții în funcție de vânzări, ci în funcție de nivelul cunoștințelor de specialitate. Pentru a ne asigura că într-adevăr în Farmaciile Myosotis pacienții beneficiază de consiliere la cel mai înalt nivel, colegii noștri sunt evaluați zilnic prin susținerea unui test cu 10 întrebări”, a mai spus Bogdan Chiriac.
În plus, cum cea mai bună investiție este cea în educație, în cadrul Academiei Myosotis au fost lansate două Ghiduri Practice, apărute din dorința de a exista un etalon standard în ceea ce privește consilierea pacienților în farmaciile Myosotis. S-a dorit sintetizarea informațiilor necesare pentru tratarea celor mai frecvente afecțiuni, astfel încât să fie ușor de parcurs, foarte facil de însușit și cu o foarte bună aplicabilitate practică.
Farmaciile Myosotis sunt recunoscute pentru gradul înalt de pregătire a farmaciștilor și asistenților, compania lansând și două Ghiduri Practice ca un etalon în consilierea pacienților.
„Pentru mine, realizarea acestor ghiduri a reprezentat împlinirea unui vis și doresc să transmit și public toate mulțumirile și aprecierile către colegele noastre care au creat un material unic în literatura de specialitate. Toți cei implicați au dat dovadă de un puternic sentiment de apartenență la valorile companiei, de spirit de echipă, de seriozitate și o foarte mare determinare, care i-a ajutat să depășească stresul și situațiile dificile. Rolul proiectului nu este doar de a ne ajuta să devenim mai buni profesional, ci adevăratul lui impact se răsfrânge asupra pacienților, care au parte de o consiliere la cel mai înalt nivel atunci când aleg Farmaciile Myosotis”, a declarat directorul executiv referitor la cele două ghiduri.
Creștere considerabilă pe o piață concurențială
În prezent, piața farma se concentrează în jurul jucătorilor puternici, în defavoarea farmaciilor mici, cărora le este tot mai greu să reziste într-un mediu atât de concurențial. Astfel, farmacii cu tradiție dau faliment deoarece profesia și etica au fost mai importante decât strategia de marketing și promovare, fiind preluate de marile lanțuri farmaceutice.
„Din punct de vedere legislativ suntem la fel de afectați de numeroasele modificări la fel ca toți antreprenorii din România. Este foarte greu să joci într-un meci care își schimbă continuu regulile. Pentru noi incertitudinile sunt cu atât mai mari cu cât prețurile medicamentelor sunt reglementate, ceea ce înseamnă că se pot modifica oricând, lucru ce poate duce la pierderi foarte mari dacă ai pe stoc medicamente pentru care prețul de vânzare către pacient scade sub prețul de achiziție”, a afirmat directorul executiv al Farmaciilor Myosotis.
Piața farma se concentrează în jurul jucătorilor puternici, în defavoarea farmaciilor mici, cărora le este tot mai greu să reziste într-un mediu atât de concurențial, totodată confruntându-se și cu o criză a medicamentelor.
Compania nu este împotriva ieftinirii medicamentelor, însă dacă punem în balanță ieftinirea medicamentelor cu dispariția acestora de pe piața din România, este de preferat ca pacientul să găsească medicamentele de care are nevoie chiar și la un preț mai mare.
Din cauza acestor situații, Myosotis se confruntă cu dificultăți, aspect evidențiat de conducerea companiei: „Și în momentul de față există o criză a medicamentelor. Sunt produse extrem de greu de găsit, cu toate că există o cerere reală din partea pacienților. După pacienții care au nevoie de tratament, farmaciile mici sunt principalele afectate de această criză. Noi blocăm resurse importante, atât umane cât și financiare, pentru a putea găsi și aproviziona aceste medicamente. În raport cu lanțurile naționale de farmacii care sunt fiecare în strânsă legătură cu câte un Distribuitor mare, chiar și pentru noi este greu să concurăm cu ei în materie de disponibilitate a medicamentelor deficitare”.
În ciuda problemelor cu care se confruntă piața farma, Farmaciile Myosotis au înregistrat creșteri considerabile ale principalilor indicatori financiari în ultimii doi ani. Astfel, cifra de afaceri înregistrată în 2016 a crescut cu 35%, iar în 2017 cu 27%, ajungând la 133 de milioane de lei. Pentru anul 2018, compania preconizează o creștere similară cu cea de anul trecut, anume de 27 de procente.
Drept urmare, investițiile au reprezentat o parte importantă din activitatea Myosotis. Pe lângă deschiderea noilor punct de lucru, compania a investit într-un teren de 18.000 mp pentru construirea unui centru logistic.
„În momentul de față suntem în stadiul obținerii autorizației de construcție pentru noul depozit, ce va avea o suprafață de peste 2.000 mp, cu o capacitate de 4 ori mai mare față de depozitul actual. Având în vedere că noi realizăm achizițiile centralizat, iar farmaciile se aprovizionează doar din depozitul nostru, construcția unui nou depozit este un element esențial pentru menținerea ritmului de creștere al rețelei de farmacii”, a încheiat Bogdan Chiriac, directorul executiv al Farmaciilor Myosotis.