Grupul TeraPlast, cel mai mare producător român de materiale de construcții

01.07.2019

Grupul TeraPlast a început în 2018 implementarea a trei proiecte de investiții în valoare totală de peste 15 milioane de euro, pentru extinderea capacităților de producție. TeraPlast a fost înființată în urma divizării Întreprinderii de Materiale de Construcții (IMC) Bistrița, în 1990. Istoria sa, însă, începe acum mult mai mult timp, cu 123 de ani în urmă, odată cu primul atelier de prelucrare a plăcilor ceramice deschis în Bistrița.

De-a lungul timpului, TeraPlast s-a adaptat cu succes schimbărilor prin care a trecut piața din România și, cel mai important, și-a asumat rolul de inovator, respectându-și în același timp promisiunea de a oferi soluții eficiente pentru oameni și mediu.

TeraPlast a fost în 1994, prin Politub, prima companie din România care a produs tubulatură agrementată din polietilenă pentru aducțiuni de apă și gaz

În 2001, a fost prima companie din România care producea țevi multistrat din PVC pentru canalizare, urmând ca în 2007 TeraSteel să devină prima companie cu capital românesc care a pornit producția de panouri sandwich pe o linie continuă în România. În iulie 2008, compania a fost listată la Bursa de Valori București, sub simbolul TRP. În 10 ani de tranzacționare, investițiile Grupului au depășit 100 de milioane de euro.

Strategia de diversificare a portofoliului de produse TeraPlast

Din 2016, Grupul a abordat o strategie de diversificare a portofoliului de produse și dezvoltare geografică prin achiziții. În acest sens, în perioada 2016-2018 au fost achiziționate Wetterbest (2017) și activele TeraSteel Serbia (2017). În aceeași perioadă, TeraPlast a deschis TeraPlast Ungaria (2016) – punct de distribuție a produselor din portofoliu, și a preluat Politub (2017). În aprilie 2019, TeraPlast Recycling s-a alăturat Grupului prin transferul activității de reciclare existentă în TeraPlast.

TeraPlast SA este cel mai mare procesator de PVC din România, lider al piețelor de canalizare exterioară și granule din PVC

TeraPlast SA deține pachetul de control în toate companiile Grupului: TeraSteel România și Serbia, TeraGlass, Depaco (Wetterbest), TeraPlast Ungaria, TeraPlast Recycling. Grupul acționează pe mai multe piețe, diferite din punct de vedere al clienților și canalelor de distribuție folosite.

TeraPlast Recycling este cel mai mare reciclator de PVC rigid din România și în top 10 în Europa, după capacitatea de procesare de 12.000 tone anual. Prin TeraGlass, grupul oferă o gamă variată de ferestre și uși care merg în proporție de 70% la export. TeraSteel și TeraSteel Serbia sunt producători de top în regiunea Europei Centrale și de Est pe piața de panouri sandwich, structuri zincate și hale la cheie. Wetterbest este al doilea producător de sisteme complete pentru acoperiș din România, oferind învelișuri metalice și accesorii pentru acoperișuri de 20 de ani.

Activitatea de producție a Grupului TeraPlast

Grupul TeraPlast își desfășoară activitatea de producție în 10 fabrici și 5 locații, una dintre ele în Serbia. Fabricile sunt dotate cu utilaje moderne, de la producători de top din Europa, iar procesele de producție sunt în mare parte automatizate. “Utilizăm softuri furnizate de lideri mondiali atât pentru gestiune, cât și pentru programare și raportare, iar laboratorul TeraPlast, acreditat RENAR, testează produsele pentru a se asigura că acestea corespund celor mai înalte standarde de calitate”, precizează Dl. Alexandru Stânean, CEO TeraPlast.

Grupul TeraPlast înseamnă obiective ambițioase, inovare, experiență și profesionalism

Grupul TeraPlast are peste 5.000 de clienți activi în fiecare an, cărora le furnizează peste 12.000 de produse diferite. Peste 20% din cifra de afaceri provine din export, de pe piețe din Europa de Vest și Sud. În plus, grupul investește în digitalizarea afacerii, în special pe partea de planificare și customer service, urmând să lanseze în această vară o platformă de comenzi online și să implementeze un CRM care le va permite să răspundă mai bine nevoilor clienților.

Centrul de cercetare din cadrul TeraPlast

În cadrul centrului de cercetare TeraPlast se creează și testează rețete personalizate pentru a răspunde optim nevoilor clienților, în timp ce rețetele existente sunt îmbunătățite în vederea dezvoltării de produse noi. Centrul de cercetare TeraPlast își desfășoară activitatea în două direcții. “Prima este cea de dezvoltare de produse noi, în concordanță cu tendințele pieței internaționale de construcții. Cea de-a doua direcție este optimizarea produselor existente, pentru a răspunde la cel mai înalt nivel cerințelor clienților noștri”, a afirmat CEO-ul TeraPlast. Un exemplu în acest sens este flexibilitatea liniei de business Granule, care oferă soluții personalizate fiecărui client.

În 2018, Centrul de Cercetare TeraPlast a dezvoltat rețete pentru generații noi de profile de tâmplărie, cu aspect și caracteristici tehnice îmbunătățite

În prezent, Grupul dezvoltă și o gamă nouă de produse, granulele HFFR (halogen free fire retardant). Laboratorul de Calitate este acreditat RENAR din 2004 și este dotat cu echipamente de ultimă generație. În cadrul laboratorului se realizează teste fizice, fizico-mecanice și fizico-chimice, atât pentru produse proprii, cât și pentru terți.

Cel mai mare reciclator de PVC rigid din România

Reciclarea este, pentru TeraPlast, o datorie față de mediul înconjurător precum și o inițiativă menită să reducă dependența de resurse naturale neregenerabile. Investițiile de până acum în TeraPlast Recycling depășesc 4 milioane de euro, iar capacitatea de procesare de 12.000 tone anual poziționează compania pe locul 1 în România și în top 10 în Europa.

Listarea companiei la Bursa de Valori București

„Listarea a reprezentat un pas curajos și necesar pentru TeraPlast. La momentul listării, TeraPlast a fost cel mai mare IPO al unei companii cu capital privat și mulți ani după, această performanță nu a mai fost egalată. Fondurile obținute de la investitori în cadrul procesului de listare au fost un factor determinant în construcția Parcului Industrial TeraPlast și implicit în relocarea facilităților”, declară Dl. Stânean. În paralel cu această strategie de dezvoltare prin achiziții, Grupul a investit și în modernizarea facilităților de producție și în diversificarea portofoliului de produse.

În ultimii 10 ani, Grupul TeraPlast a investit peste 100 de milioane de euro care au adus Grupul la nivelul la care este astăzi – cel mai mare producător român de materiale de construcții

Anul trecut, Grupul TeraPlast a început implementarea a trei proiecte de investiții, co-finanțate prin schema de ajutor de stat, în valoare totală de peste 15 milioane de euro. Investițiile presupun extinderea capacităților de producție pentru companiile TeraPlast, TeraGlass și Depaco (Wetterbest).

Grupul TeraPlast, preocupare pentru oameni și natură

În prezent, Grupul TeraPlast are în jur de 1.100 de angajați. Grupul a implementat programe de fidelizare ale angajaților, unul dintre acestea fiind programul de stock option plan, prin care le sunt oferite angajaților pachete de beneficii atractive. O altă preocupare importantă a grupului este reprezentată de gestionarea impactului asupra mediului. Întreaga activitate a grupului se desfășoară la standarde europene, în Sistem de Management Integrat Calitate-Mediu-Sănătate și Securitate Operațională.

Grupul TeraPlast dezvoltă proiecte și soluții de eficiență energetică în parteneriat cu E.ON Energie

Prin implementarea acestui proiect, în valoare de 1,9 milioane de euro, Grupul va avea unul dintre cele mai mari sisteme de generare a energiei fotovoltaice din România. TeraPlast Recycling este un alt exemplu de atitudine responsabilă a Grupului și de implicare în direcția reciclării. “Principalele zone în care se îndreaptă acțiunile noastre de CSR sunt sport, mediu, social și educație, susținând de-a lungul timpului Olimpiada Internațională de Matematică, Fed Cup, proiectul BIG BUILD 2018 al celor de la Habitat for Humanity, Via Transilvanica a Tășuleasa Social, dar colaborând și cu Facultatea de Construcții a UTCN Cluj”, menționează reprezentantul Grupului TeraPlast.

Cifra de afaceri a Grupului, în creștere cu 91%

În 2018, cifra de afaceri a Grupului a depășit 804 milioane de lei – o creștere de 91% față de 2017. Integrarea business-urilor noi a afectat însă profitabilitatea, care a crescut cu doar 50% față de aceeași perioadă din 2017, EBITDA Grupului ajungând la peste 65 milioane de lei. Bugetul din anul 2019 reflectă intenția ca în acest an accentul să fie pus pe creșterea profitabilității.

“Pentru 2019 ne-am propus o creștere de 21% a cifrei de afaceri, la peste 977 milioane de lei, și o creștere de 36% a EBITDA. Vom continua dezvoltarea prezenței regionale, a portofoliului de produse și a activității de reciclare”, declară, în încheiere, Dl. Alexandru Stânean, CEO TeraPlast.

 

 

Citiți și despre: