Logistica

Metrorex investitii

METROREX, investiții în zona mobilității și siguranței

01.04.2022

Premieră în București și Ilfov: Au fost introduse biletele integrate pentru metrou, transport de suprafață și tren metropolitan. Activitatea METROREX s-a aflat în ultimii doi ani sub impactul efectelor determinate de restricțiile luate la nivel național de autorități, pentru prevenirea și combaterea răspândirii virusului SARS-CoV-2. Iar acestea au reprezentat o provocare nu doar pentru METROREX, ci pentru majoritatea sectoarelor de activitate din țară.

Cu toate acestea, în pofida tuturor restricțiilor, societatea și-a desfășurat activitatea fără întrerupere, în beneficiul călătorilor, care au folosit cu aceeași încredere serviciile metroului.

În pofida tuturor restricțiilor, METROREX și-a desfășurat activitatea fără întrerupere, în beneficiul călătorilor

Chiar și în condițiile impuse de pandemie, METROREX a asigurat transportul călătorilor cu metroul în condiții de siguranță, acesta devenind principalul obiectiv al societății. Astfel, compania a implementat măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemice, atât pentru protecția angajaților, cât și a călătorilor.

Obiective îndeplinite recent

În ceea ce privește cele mai recente obiective îndeplinite de METROREX, menționăm darea în exploatare cu călători a Magistralei 5 de metrou, în septembrie 2020, un moment de referință în extinderea și creșterea atractivității rețelei de metrou.

Pe lângă aceasta, pași importanți au fost făcuți odată cu finalizarea lucrărilor la extensia sistemului de control trafic al Magistralei 4 – Laminorului – Depou Străulești, astfel încât s-a putut reduce timpul de succedare între trenuri cu circa 40%.

În același timp, METROREX a implementat plata cu cardul contactless direct la porțile de acces.

„Oferta comercială a METROREX a fost armonizată cu cea a STB, oferind, astfel, bucureștenilor posibilitatea de a călători avantajos atât cu mijloacele de transport în comun de suprafață, cât și cu metroul. Cel mai important rezultat la acest capitol l-am obținut în luna februarie a acestui an, odată cu lansarea primelor bilete metropolitane integrate pentru transportul de suprafață în regiunea București – Ilfov, cu metroul și cu transportul pe calea ferată pe ruta Gara de Nord – Aeroportul Henri Coandă”, ne-a declarat Mariana MICLĂUȘ, Director General METROREX.

Cele mai noi proiecte de investiții și achiziții ale METROREX

METROREX continuă seria de investiții prin achiziția unor noi trenuri. Primul tren de la Alstom va sosi în cursul acestui an, astfel încât în 2023 compania plănuiește să dețină toate cele 13 trenuri comandate ce vor fi introduse în circulație pe Magistrala 5.

Pe lângă aceasta, se are în vedere și creșterea mobilității în zona de sud-est a Municipiului București. În acest sens, împreună cu Primăria Sectorului 4, METROREX lucrează pentru extinderea Magistralei 2 de metrou după Linia de centură. La acest moment, se lucrează la noua stație de metrou Tudor Arghezi, aflată într-un stadiu avansat în ceea ce privește partea de structură și calea de rulare.

În cadrul METROREX, investiţiile bugetate pentru anul în curs sunt în valoare de 503,756 milioane de lei, în creştere cu 460,53 milioane de lei faţă de cele realizate la data de 31 decembrie 2021, şi vizează Magistrala 4, tronsonul Gara de Nord – Străuleşti, Magistrala 5, Secțiunea Eroilor – Piața Iancului, Magistrala 6, Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni şi Accesibilizarea staţiilor de metrou în funcţiune pentru persoanele cu deficienţe de vedere.

Investiţiile bugetate de METROREX pentru anul în curs sunt în valoare de 503,756 milioane de lei

Astfel, au fost alocate sume pentru Magistrala 5, secțiunea Râul Doamnei Eroilor, pentru continuarea lucrărilor: accesul B la stația Academia Militară, amenajarea liniei 4 din stația Eroilor, aferentă pasajului de transbordare Eroilor 1-Eroilor 2 și pasajul de la stația Parc Drumul Taberei.

În ceea ce privește Magistrala 6, METROREX a făcut un pas important în luna martie a acestui an, odată cu semnarea contractului Proiectare şi execuţie lucrări structură de rezistenţă pentru Lotul 1.1: 1 Mai – Tokyo, cu Asocierea Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.S. – MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S.SenzorGuard

Contractul a fost atribuit prin procedură de licitație restrânsă, în SEAP, pe baza criteriului de atribuire „Cel mai bun raport calitate – preț”. Valoarea contractului este de 1.200.850.000,00 Lei, fără TVA, și este finanțat din fonduri europene nerambursabile și bugetul de stat. Termenul de execuție a lucrărilor este de 48 de luni.

Secțiunea cuprinsă între stațiile 1 Mai (existent) – Tokyo (inclusiv) are un traseu de 6,6 km și cuprinde 6 stații cu următoarele denumiri: 1 Mai (existentă), Pajura, Expoziției, Piața Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, Tokyo.

În paralel cu activitățile enunțate mai sus, la nivelul METROREX se lucrează continuu în vederea pregătirii documentațiilor necesare demarării celorlalte proiecte aflate în portofoliul de investiții.

Proiectul de accesibilizare a stațiilor de metrou pentru persoanele cu deficiențe de vedere

METROREX a manifestat o preocupare constantă pentru oferirea de condiții optime pentru deplasarea în siguranță în interiorul stațiilor de metrou și pentru creșterea mobilității persoanelor cu nevoi speciale. Un pas important în acest sens a fost făcut chiar la începutul anului, odată cu semnarea contractului pentru execuția lucrărilor având ca obiect accesibilizarea stațiilor de metrou pentru persoanele cu deficiențe de vedere.
Acesta constă în dotarea stațiilor de metrou cu elemente din oțel inoxidabil aplicate direct pe suprafața existentă a stațiilor de metrou și panouri de semnalistică Braille.
Pentru cele câteva stații de metrou unde deja sunt executate benzi speciale din ceramică – stațiile Jiului, Parc Bazilescu, Laminorului și Străulești, legătura cu Terminalul Multimodal – sunt prevăzute completări locale cu benzi ceramice și panouri de semnalistică Braille, iar pentru Magistrala 5, unde există deja benzile speciale în toate stațiile, vor fi montate doar panourile de informare.

METROREX a manifestat o preocupare constantă pentru oferirea de condiții pentru deplasarea în siguranță în interiorul stațiilor de metrou și pentru creșterea mobilității persoanelor cu nevoi speciale

Așadar, panourile de semnalistică Braille vor fi montate în toate cele 63 de stații ale metroului bucureștean.

Internet în subteran

Având în vedere că metroul este unul dintre principalele mijloace de transport pentru mulți bucureșteni, ANCOM a lansat platforma Aisemnal.ro, în care a inclus, prin măsurători profesioniste, și acoperirea cu semnal de voce mobilă în subteran, iar rezultatele au arătat o acoperire cumulată a rețelei de metrou de 99% cu servicii de voce mobilă.

„Datele sunt încurajatoare pentru călătorii noștri angajați la companii de renume, care, în drum spre serviciu, au posibilitatea să-și organizeze activitatea în cazul în care traficul nu le permite să ajungă la timp pentru o ședință importantă”, precizează Mariana MICLĂUȘ.

În cadrul rețelei de metrou se obține o acoperire cumulată de 99% cu servicii de voce mobilă

Proiectul Orașul M a fost inițiat și produs de Asociația VAR Cultural

Interesat să ofere publicului călător o perspectivă nouă asupra spațiilor de metrou, METROREX a desfășurat un nou proiect, denumit Orașul M, care a pus într-o lumină inedită metroul bucureștean, valorificând spațiile sale pentru călătorii, care, prinși de tumultul vieții cotidiene, nu mai au răgazul să-și îndrepte privirea către acest spațiu. Astfel, au fost puse la dispoziție stațiile de metrou unui grup de artiști tineri, care au creat expoziții permanente sau temporare în metroul bucureștean, aceasta fiind o modalitate inedită prin care metroul devine, astfel, parte integrantă din viața artistică a orașului.

Inițiat și produs de Asociația VAR Cultural, în parteneriat cu METROREX, proiectul Orașul M a fost lansat la stația Timpuri Noi, unde, printr-o serie de fotografii de arhivă din perioada în care au început construcțiile galeriilor subterane, a fost marcată aniversarea de 42 de ani de la înființarea METROREX.

În noiembrie anul trecut, Orașul M a prins viață la stația Izvor, unde a fost organizată prima expoziție a tinerilor artiști, care au oferit călătorilor lucrări realizate în tehnici diferite – de la sculptură, pictură murală la fotografie.

Orașul M a transformat anul acesta stația Piața Romană, unde tinerii artiști au transformat spațiile metroului într-o galerie de artă urbană, oferind călătorilor teme inspirate din prezentul din care facem toți parte.

Orașul M a fost lansat la stația Timpuri Noi, printr-o serie de fotografii de arhivă din perioada în care au început construcțiile galeriilor subterane

„Următoarea stație unde va fi implementat proiectul este Costin Georgian, unde, pe cei 39 de stâlpi de la nivelul peronului, se va prezenta o pădure subterană, care trece prin toate cele patru anotimpuri ale anului. De altfel, METROREX dorește o extindere a proiectului în majoritatea stațiilor de metrou, parteneriatul cu Asociația VAR fiind încheiat pentru o perioadă de un an, cu posibilitatea prelungirii în funcție de reacțiile publicului călător”, explică Directorul General.

METROREX, o unitate „cu foc continuu”

La acest moment, în cadrul METROREX activează circa 4.925 de angajați. Eșalonat pe parcursul anului 2022, în funcţie de solicitările de pensionare, se vor realiza angajări pe funcţii strict dedicate siguranţei circulaţiei – meseriaş de cale, defectoscopişti, mecanici ajutori, casieri, controlori de acces, împiegat de mișcare.

În contextul pandemiei, societatea a acordat o atenție deosebită condițiilor de muncă, mai ales că METROREX este o unitate „cu foc continuu”, adică se lucrează și ziua și noaptea – întreținere și reparații, revizii la calea de rulare și instalațiile aferente, la instalații tehnice și tehnologice, de alimentare cu energie electrică, termică și alimentare cu apă etc.

„În contextul pandemic, am luat măsuri cu privire la distanțarea socială prin aprobarea decalării programului de lucru pentru salariații care au solicitat acest lucru la nivel de unitate organizațională și am distribuit regulat materiale igienico-sanitare pentru toți angajații societății noastre”, detaliază reprezentantul societății.

În ceea ce privește protecția mediului, METROREX acordă acestui obiectiv o importanță deosebită, astfel încât, la nivelul strategiei de dezvoltare a infrastructurii de metrou, se are în vedere creșterea calității serviciului de transport cu metroul, adaptarea ofertei de transport cu metroul la nevoia de mobilitate urbană, dar și dezvoltarea rețelei de metrou în legătură cu nevoile de mobilitate și celelalte moduri de transport.

„Subliniem că strategia pe termen lung a transportului cu metroul pune în prim plan cetățeanul și nevoia sa de siguranță, de mediu curat și sănătos, ținând cont în același timp de exigențele economice pe care un astfel de serviciu de transport trebuie să le îndeplinească”, afirmă Directorul General.

 METROREX estimează o creștere a numărului de călători

În contextul economic precar al anului 2021, determinat de continuarea situației epidemiologice impusă de SARS-CoV-2, numărul de călători transportați cu metroul s-a menținut la un nivel scăzut comparativ cu anul 2020. În consecință, METROREX a prioritizat, diminuat și amânat pentru anul 2022 o serie de cheltuieli.

În anul 2022, în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al societății, veniturile din transport călători cu metroul au fost prevăzute la un nivel mai mare decât în anul 2021, dar la un nivel mai scăzut decât în anii anteriori pandemiei Covid-19. De asemenea, cheltuielile totale prevăzute în proiectul de venituri și cheltuieli pe anul 2022 au crescut față de anul 2021, avându-se în vedere în principal cheltuielile amânate în anul 2021 pentru anul 2022, creșterea facturilor la utilități, creșterea prețurilor la servicii, piese de schimb și materiale consumabile.

„Pe măsură ce efectele virusului Sars-Cov-2 asupra activității de zi cu zi a cetățenilor se vor diminua, ne așteptăm la o creștere semnificativă a numărului de călători, precum și datorită expansiunii zonelor de birouri din apropierea stațiilor de metrou din București”, a declarat, în încheiere Mariana MICLĂUȘ, Director General METROREX.

Citește și https://jurnaluldeafaceri.ro/carduri-contactless-metrorex/