Slide

Stiri: Retail

Concluzii GPeC SUMMIT 2024.

Piața de e-commerce din România, evoluție spectaculoasă în 2018

21.01.2019

Piața de e-commerce din România. Anul trecut, românii au făcut cumpărături online în valoare de peste 3,5 miliarde de euro. Nivelul este cu 30% mai mare decât în 2017, potrivit statisticilor și estimărilor GPeC împreună cu principalii jucători din piața românească de e-commerce.

„Creșterea de aproape 30 de procente este una dintre cele mai mari din Europa pentru al doilea an consecutiv, fapt care demonstrează potențialul uriaș al pieței românești de e-commerce. Dacă facem o medie, românii au cheltuit pentru cumpărături online aproape 10 milioane de euro în fiecare zi din 2018, în creștere semnificativă față de 7,67 milioane de euro – media zilnică înregistrată în 2017”, a spus Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

Piața de e-commerce din România. Segmentul e-tail

Valoarea de peste 3,5 miliarde de euro reprezintă doar segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet. Nu sunt luate în calcul serviciile, biletele de avion, vacanțele și călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, conținutul download-abil etc. Dacă ar fi incluse și acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil.

În plus, conform estimărilor GPeC și ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), piața românească de e-commerce va atinge și, probabil, va depăși pragul de 5 miliarde de euro în anul 2020.

GPeC este cel mai important eveniment de e-commerce din România care, printre altele, centralizează datele și publică în fiecare an raportul oficial al pieței românești de comerț electronic.

Piața de e-commerce din România. Totalul pieței de retail

Întreaga piață de retail din țara noastră este estimată la 45 de miliarde de euro. Acest lucru înseamnă că piața de e-commerce (3,5+ miliarde euro) reprezintă 8% din total retail, în creștere semnificativă față de 5,6% în 2017 și 4% în 2016.

Procentul este mai redus față de nivelul din țările dezvoltate, însă arată potențialul uriaș de creștere al pieței românești de comerț electronic în următorii ani.

Piața de e-commerce din România. Cheltuielile medii

Pe parcursul lui 2018, românii au cheltuit, în medie, 243 de lei la o cumpărătură online făcută de pe Desktop și 210 lei pentru o achiziție făcută de pe telefonul mobil.

Analiza mai arată că românii folosesc tot mai mult telefonul mobil pentru a naviga pe Internet. Astfel, 80% din traficul înregistrat de principalele magazine online este generat de dispozitivele mobile. Acesta este în creștere cu 10% comparativ cu 2017 și cu 30% față de 2016.

Piața de e-commerce din România. Produse cumpărate de pe mobil

Conform statisticilor 2Performant, românii cumpără anumite tipuri de produse cu preponderență de pe telefonul mobil. De exemplu, 78.5% din tranzacțiile magazinelor care comercializează articole pentru copii sunt realizate de pe telefonul mobil și doar 21.5% de pe Desktop.

Și produsele din categoria Fashion sunt cumpărate de pe telefonul mobil în proporție de 66%, precum și cosmeticele și produsele din categoria Beauty, 63.2%.

În cazul electronicelor, electrocasnicelor și produselor IT, românii încă preferă Desktop-ul (57.3%) în detrimentul mobilului (42.7%), deși procentele sunt relativ apropiate. Același lucru este valabil și în cazul produselor destinate adulților (56% Desktop vs. 44% Mobile).

Piața de e-commerce din România. Procente cu adevărat echilibrate regăsim în cadrul categoriilor:

• Home & Garden (52,6% Desktop vs. 47,4% Mobile)
• Auto & Moto (51% Desktop vs. 49% Mobile)
• Pet Shop (50,4% Desktop vs. 49,6% Mobile)

În mai 2018, GPeC și compania de cercetare de piață iSense Solutions au derulat un studiu în rândul utilizatorilor de internet pe un eșantion de 914 respondenți. Potrivit studiului, 53% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cumpărat online cel puțin lunar, în creștere semnificativă față de 44% cât s-a înregistrat în 2017.

Piața de e-commerce din România. Principalele bariere în calea cumpărăturilor online

Principalele motive invocate de cei care nu au cumpărat online sunt, în ordine:

• Neîncrederea că produsele prezentate pe website-urile magazinelor online corespund întocmai realității: 65% în 2018 comparativ cu 68% în 2017, într-o ușoară scădere
• Imposibilitatea de a vedea, testa și proba produsele: 58% în 2018 comparativ cu 53% în 2017 (în creștere)
• Neîncrederea în magazinele online / Teama de a nu fi fraudat: 46% în 2018 comparativ cu 51% în 2017 (în scădere)
• Plata taxelor de transport în plus față de prețul produsului: 33% în 2018 comparativ cu 30% în 2017 (într-o ușoară creștere)

Cele mai importante două argumente care i-ar convinge pe non-cumpărători să facă pasul spre achizițiile online sunt:

• Prețurile produselor să fie mai mici decât în magazinele clasice: 65% în 2018 vs. 54% în 2017 (în creștere semnificativă)
• Livrarea cât mai rapidă a produselor: 38% în 2018 vs. 27% în 2017 (în creștere semnificativă)

Piața de e-commerce din România.Cumpărătorii online au devenit mai nerăbdători

Nu mai puțin de 38% din totalul persoanelor care fac cumpărături online au devenit mai nerăbdători în 2018 comparativ cu 2017, dorindu-și timpi de livrare cât mai scurți, ideal în aceeași zi în care au plasat comanda.

Totodată, nu doar livrările rapide sunt dorite de clienți, cât și reacțiile reprezentanților magazinelor online la diferitele probleme sau întrebări ale consumatorilor. Astfel, clienții așteaptă un răspuns din partea magazinelor online:

• în timp real: 23%
• în câteva minute: 20%
• în câteva ore: 16%
• în aceeași zi: 31%
• în câteva zile: 6%
• oricând: 4%

”Așadar, imensa majoritate a cumpărătorilor online (90%) doresc un feedback din partea magazinelor cel mult în aceeași zi în care au adresat întrebarea sau au ridicat o anumită problemă”, potrivit sursei citate.

Piața de e-commerce din România. Avantaje

Cei care aleg să cumpere de pe internet în detrimentul magazinelor clasice identifică drept principale avantaje ale comerțului electronic:

• economia de timp
• compararea facilă a produselor între ele
• oferta mult mai bogată de produse decât în offline
• prețurile mai mici decât în comerțul tradițional
• comoditatea shopping-ului online

Piața de e-commerce din România. Apetitul tot mai crescut pentru cumpărăturile online

„Piața de e-commerce din România s-a dezvoltat semnificativ în 2018 și ne arată apetitul tot mai crescut pentru cumpărăturile online, România devansând alte țări și devenind o piață extrem de interesantă pentru investitorii străini care au început deja să își deschidă afaceri online în .RO. Acum este momentul cel mai potrivit pentru orice antreprenor sau companie să pornească un business online – piața este încă suficient de permisivă, iar tendința de creștere accelerată va continua și în 2019 și următorii ani”, declară Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

Piața de e-commerce din România.15.000 de comercianți online

Din punct de vedere al numărului de magazine online, acesta s-a dublat de la aprox. 7.000+ în 2017 la peste 15.000 de comercianți în 2018.

Creșterea este spectaculoasă dacă luăm în calcul și faptul că în 2016 erau în jur de 5.000 de magazine online.

În plus, mai există aprox. 35.000 de website-uri pe domenii .RO care au funcție de „adaugă în coș”, așadar pot fi considerate magazine online – dar traficul mic înregistrat de acestea le fac nesemnificative în peisajul e-commerce autohton. Astfel, doar cei 15.000 de comercianți online sunt suficient de relevanți din punct de vedere trafic și comenzi pentru a putea fi luați în calcul.

Citește și Medicover România are un nou Director de Marketing