În contextul tranziției globale către o economie mai sustenabilă, transportul feroviar electric se remarcă drept cea mai ecologică opțiune. SOFTRONIC a finalizat cu succes prototipul de modernizare a locomotivei LE 5100 kW fabricată de Electroputere Craiova, beneficiarul fiind CFR Călători. Prin acest proiect, finanțat prin PNRR, se vor moderniza 19 locomotive care nu mai făceau față exigențelor de azi ala transportului feroviar. Moderinzarea a constat în aducerea vechii locomotive la nivelul cerut de actualele reglementări europene care asigură interoperabilitatea pe căile ferate comunitare. Certificarea locomotivei, conformă cu Directiva de interoperabilitate, a însemnat obținerea certificării Loc&Pass, zgomot, trecerea prin tunel și a sistemului de control, comandă și semnalizare ETCS. Echipamentul ETCS instalat pe această locomotivă este fabrical de Hitachi, iar locomotiva cu acest sistem a fost certificată de TÜV Rheinland.
SOFTRONIC a finalizat cu succes proiectul „Inovarea locomotivei electrice LEMA în scopul creșterii eficienței energetice”, realizat cu finanțare europeană prin programul POC 2014-2020. Prin acest proiect, locomotiva LEMA a fost dotată cu un sistem de semnalizare și control al trenurilor (ETCS) îmbunătățit semnificativ, crescându-i astfel performanțele și competitivitatea pe piață.
Acest aspect este cu atât mai important cu cât alinierea la noile reglementări europene privind mediul a generat o serie de tehnologii care au fost adoptate și de fabricanții de vehicule feroviare. O cerință esențială aplicabilă obligatoriu se referă la utilizarea eficientă a energiei. Această cerință impune utilizarea unor sisteme de tracțiune cu randament ridicat și recuperarea energiei cinetice rezultate la scăderea vitezei datorită restricțiilor sau opririlor. În acest sens, SOFTRONIC a dezvoltat și perfecționat un sistem de tracțiune care echipează locomotiva electrică LEMA pe care o produce.
SOFTRONIC a dezvoltat și perfecționat un sistem de tracțiune care echipează locomotiva electrică LEMA
Sistemul asigură compatibilitate electromagnetică cu sursa de alimentare cu energie electrică, îndeplinind restricțiile impuse de standarde și recuperează energia cinetică prin transformarea motorului de tracțiune în generator de energie electrică. Energia electrică astfel produsă poate fi returnată în rețeaua de alimentare.
„Experimentările efectuate de-a lungul a mai multor ani pe mai multe locomotive LEMA au concluzionat că energia recuperată de sistemul elaborat de SOFTRONIC poate ajunge până la 22 – 23% din energia consumată”, ne-a declarat dl. Radu Zlatian, Director of Research and Development SOFTRONIC.
Sistemul SOFTRONIC permite extinderea pe alte piețe
Un alt beneficiu al proiectului este sistemul integrat de gestiune a energiei consumate și recuperate de locomotivele sau trenurile electrice echipate cu sistemul de măsurare a energiei produs de SOFTRONIC. Acest sistem poate achiziționa informațiile privind energia consumată și recuperată de la orice locomotivă sau tren electric, informații care pot fi puse la dispoziția utilizatorilor sau altor organisme interesate.
Acest sistem este implementat pe toate locomotivele fabricate de Softronic.
Certificarea Loc&Pass – a nivelului de zgomot, trecerea prin tunel și a sistemului de control, comandă și semnalizare – asigură îndeplinirea cerințelor de interoperabilitate pe căile ferate europene. Faptul că certificarea sistemului de control comandă a fost realizată pentru două tipuri diferite de echipamente ETCS, creează posibilitatea extinderii pe alte piețe, pe lângă de cele din Suedia, Ungaria, Slovacia, Bulgaria și România.
Certificarea locomotivei LEMA creează posibilitatea extinderii pe alte piețe, pe lângă cele din Suedia, Ungaria, Slovacia, Bulgaria și România
Extinderea pe alte piețe este condiționată însă de îndeplinirea normelor naționale specifice fiecărei țări. În viitor, SOFTRONIC intenționează să-și extindă piața în alte țări aflate în proximitatea culoarului european IV. În acest sens, accesarea fondurilor europene reprezintă un aspect esențial care favorizează inovarea și modernizarea locomotivelor și flotelor de material rulant din portofoliul companiei.
„Programele co-finanțate de Uniunea Europeană sunt o gură de oxigen pentru orice companie. De-a lungul timpului, SOFTRONIC a accesat fonduri din programele destinate dezvoltării activităților de cercetare-dezvoltare, astfel că Centrul de cercetare aplicativă, departamentul de control, dar și unele secții de producție au fost dotate cu echipamente, utilaje și aparatură de ultimă generație”, precizează dl. Radu Zlatian.
Integrarea IoT în locomotivele produse de SOFTRONIC
Locomotivele LEMA sunt monitorizate on-line cu ajutorul sistemelor de tip IoT, astfel că performanțele echipamentelor de alimentare cu energie electrică, tracțiune, servicii auxiliare, dar și detaliile privind sistemul de frânare și consumul sau recuperarea de energie sunt cunoscute în orice moment, indiferent de locul unde s-ar afla. Informațiile culese de la echipamentele fiecărei locomotive sunt atașate informațiilor de timp și poziție geografică, fiind pregătite pentru transmitere prin radio. Aceste informații sunt utilizate pentru monitorizarea funcționării locomotivelor și pentru diagnosticarea eventualelor defecțiuni.
O altă aplicație IoT implementată pe locomotivele LEMA este sistemul de control, comandă și semnalizare ETCS. Acesta comunică cu echipamentele terestre care asigură emiterea autorizațiilor de mișcare și monitorizează mișcarea trenurilor trimițând și primind informații.
Locomotivele LEMA sunt monitorizate on-line cu ajutorul sistemelor de tip IoT
Tranziția către tehnologiile de ultimă generație utilizate de SOFTRONIC este ilustrată nu doar de aplicațiile IoT, precum sistemul ETCS, ci și de adoptarea unor procese tehnologice inovatoare, cum ar fi debitarea cu jet de apă, care oferă soluții de mare precizie și ecologice pentru prelucrarea materialelor. Adoptarea debitării cu jet de apă este un proces tehnologic de mare acuratețe, utilizat pentru prelucrarea materialelor care nu suportă solicitări termice sau mecanice. SOFTRONIC utilizează această tehnologie pentru debitarea materialelor izolante, plastice și a metalelor neferoase. Procesul tehnologic este unul ecologic, debitarea realizându-se fără căldură, praf sau fum.
„Utilizarea acestei tehnologii a adus economii de energie, materiale și timp, piesele prelucrate rezultând cu suprafețe care nu necesită aplicarea unor procese de finisare. Utilizând această tehnologie, SOFTRONIC a obținut o importantă creștere de productivitate, iar piesele prelucrate sunt de o calitate superioară celor prelucrate prin tehnologii clasice de așchiere”, afirmă Directorul de Cercetare și Dezvoltare SOFTRONIC.
SOFTRONIC se preocupă constant de specializarea resursei umane
Resursele umane implicate în producția locomotivelor LEMA dețin competențele și abilitățile necesare îndeplinirii obligațiilor înscrise în fișa postului. Cu toate acestea, trebuie luate în calcul aspecte precum extinderea capacității de producție, mișcarea personalului și utilizarea din ce în ce mai mult a utilajelor și aparaturii de măsurare sau control dotate cu sisteme de calcul. În momentul de față, piața muncii nu formează personal cu competențe potrivite, iar majoritatea absolvenților diverselor forme de învățământ nu au cunoștințele care să le permită să evolueze într-o organizație ce desfășoară activități de producție sau servicii utilizând echipamente moderne dotate cu sisteme de calcul dedicate.
Din păcate, se constată că sistemul de învățământ se depărtează de nevoile și așteptările industriei, situație care implicit duce la actuala criză a forței de muncă și care nu are tendințe de atenuare.
Resursele umane implicate în producția locomotivelor LEMA dețin competențele și abilitățile necesare îndeplinirii cu succes a atribuțiilor din fișa postului
Pentru a beneficia în totalitate de avantajele noilor tehnologii adoptate este necesar personal specializat. Obținerea specializării se realizează prin cursuri de pregătire ținute de specialiștii companiilor care au livrat echipamentele, dar și prin cursuri ținute de specialiștii SOFTRONIC.
„Desigur, nevoia de a pregăti personalul nu este satisfăcută în totalitate și pentru a rezolva această problemă, anual se întocmește un plan de pregătire și specializare la care participă personalul de execuție, de control și de cercetare-dezvoltare. Pentru informarea privind stadiul internațional al tehnologiilor utilizate în domeniul nostru de activitate, grupuri însemnate de persoane vizitează târguri și expoziții naționale și internaționale”, detaliază dl. Zlatian.
SOFTRONIC, companie specializată în fabricarea de vehicule feroviare noi şi jucător de top în Europa în domeniul fabricației de locomotive electrice, s-a bucurat de rezultate mai mult decât îmbucurătoare în 2024. Astfel, dacă în 2023 cifra de afaceri atinsă trecea puțin peste pragul de 180 de milioane de lei, anul trecut compania a reușit să depășească mai mulți indicatori, cifra de afaceri crescând cu 10%, veniturile din vânzări de locomotive cu 13%, cele din mentenanță cu 2%, numărul personalului cu 9%, iar profitul net a crescut cu 16%.
Evoluția transportului feroviar și sustenabilitatea
Față de alte mijloace de transport, transportul feroviar este mai economic, cel mai puțin poluant și cel mai sigur. Acesta este motivul pentru care SOFTRONIC, prin produsele sale, încearcă să vină în întâmpinarea implementării unor politici guvernamentale care să sprijine dezvoltarea acestui sector.
Cu toate acestea, numărul locomotivelor LEMA achiziționate de companii românești este cu mult mai mic decât cel achiziționat de companii străine. De altfel, în 2011 a fost achiziționată de o companie de stat din România prima și ultima locomotivă LEMA nouă.
Transportul feroviar este mai economic, cel mai puțin poluant și cel mai sigur față de alte mijloace de transport
În ultimii câțiva ani însă, se constată că interesul guvernanților pentru transportul feroviar a crescut, în acest sens Planul Național de Redresare și Reziliență având o contribuție esențială. SOFTRONIC devine astfel un participant activ la îndeplinirea obiectivelor acestui plan, prin execuția modernizării a 19 locomotive electrice produse de Electroputere.
„În contextul tranziției globale către o economie mai sustenabilă și a eforturilor de reducere a impactului asupra mediului, transportul feroviar electric se remarcă drept cea mai ecologică opțiune. Pentru a face față cerințelor din industrie, SOFTRONIC accesează fonduri europene și de dezvoltare, concentrându-se pe inovații în producție și modernizarea flotelor existente de material rulant”, a declarat, în încheiere, dl. Radu Zlatian, Director of Research and Development SOFTRONIC.
Citește și https://jurnaluldeafaceri.ro/softronic-solutii-pentru-un-transport-sustenabil/