Topul celor mai mari retaileri din România în 2018. Cetățenii României alocă cei mai mulți bani pentru alimente și băuturi din Uniunea Europeană. Acest lucru se vede poate cel mai bine în cifrele de afaceri spectaculoase înregistrate de retaileri prezenți pe piața locală. Conform unei analize KeysFin, afacerile companiilor din comerțul alimentar din țara noastră vor depăși, în acest an, nivelul record de 100 miliarde de lei.
În plus, următoarele două săptămâni se anunță a fi cele mai profitabile pentru retailerii alimentari din tot anul 2018.
Topul celor mai mari retaileri din România în 2018. Afaceri de 103 miliarde de lei
Astfel, febra cumpărăturilor de Crăciun și Revelion va duce afacerile companiilor peste nivelul de 103 miliarde de lei. Valoarea este în creștere cu aproape 6 miliarde de lei față de rezultatul din 2017.
Afacerile din domeniul alimentar au avansat anul trecut cu 7,7% față de 2016 și cu 135% față de 2007 la 97 miliarde de lei. De asemenea, profitul net a avansat cu 16,8% față de 2016 și cu 174,5% față de 2007, la 3,5 miliarde de lei în 2017.
Potrivit analizei KeysFin, sectorul de retail se află, la ora actuală, în plin proces de maturizare, după expansiunea galopantă din perioada 2000-2010.
Topul celor mai mari retaileri din România în 2018. Numărul companiilor
Numărul companiilor prezente pe piață a scăzut cu 8,8% față de 2016 și rămâne cu aproape 2% sub cel din 2007, la aproape 52 de mii în 2017.
Datele statistice mai arată că în retailul alimentar activează 18 companii mari. Acestea au afaceri de 55,9 miliarde de lei în 2017.
La acestea se adaugă și 235 de companii medii (10,8 mld.lei), 2469 firme mici (15,6 mld.lei) și 49.258 microîntreprinderi (14,5 mld.lei).
„Principalii jucători din piață, Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan și Mega Image și-au consolidat rețelele, iar extinderea geografică a atins un nivel extrem de ridicat. Investițiile semnificative în deschiderea de noi unități și mai ales în publicitate au spulberat, practic, concurența micilor jucători, magazinele independente, buticurile de cartier devenind o prezența tot mai rară. Confruntate cu dificultăți financiare, prinse în constrângerile tot mai puternice ale distribuitorilor de alimente și băuturi, multe dintre magazinele mici s-au închis sau au fost preluate de marii jucători”, arată analiza KeysFin.
Prin urmare, s-a ajuns ca ponderea companiilor mari să atingă nivelul de 58% în 2017, față de 32% în 2007.
Topul celor mai mari retaileri din România în 2018:
Cele mai mari 10 companii au împreună peste 2.500 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate modernă, discount şi cash & carry. Acestea generează peste 53% din cifra de afaceri totală.
Liderul pieței din România continuă să fie KAUFLAND ROMANIA, cu o cifră de afaceri de peste 10 miliarde de lei în 2017. Acest lucru reprezintă 10,4% din totalul business-ului la nivel național.
CARREFOUR ROMANIA SA se află pe locul al doilea. Retailerul are afaceri de 6,7 miliarde de lei (7%).
Topul celor mai mari retaileri din România în 2018. Următoarele locuri sunt ocupate de:
- LIDL DISCOUNT SRL (6,5 miliarde de lei, 6,7% din total)
- AUCHAN ROMÂNIA SA (5.2 miliarde de lei, 5,4% din total)
- MEGA IMAGE SRL (4.9 miliarde de lei, 5,1% din total).
„Investitorii străini au ajuns să domine retailul alimentar românesc, controlând peste 72% din capitalurile proprii ale companiilor locale. Din prisma capitalurilor proprii deținute, investitorii germani sunt în prim-plan, urmați de cei olandezi, luxemburghezi, francezi, ciprioți și turci. Împreună, primii cinci jucători din piața de retail alimentar, toți controlați de străini, au generat anul trecut peste 45% din profitul sectorului’’, arată analiza KeysFin.
Topul celor mai mari retaileri din România în 2018. Cele mai profitabile companii
Cea mai profitabilă companie a fost, anul trecut, Kaufland, cu un rezultat pozitiv de 670 milioane de lei. În clasament urmează LIDL (352,8 mil.lei), CARREFOUR (209,7 mil.lei), MEGA (201,8 mil.lei) și PROFI (130,9 mil.lei).
Topul celor mai mari retaileri din România în 2018. Numărul de angajați
În retailul alimentar lucrează peste 223.000 de angajați.
Conform datelor KeysFin, numărul acestora a scăzut cu 2,3% față de 2016 și cu 1,4% față de 2007. Reducerea vine în contextul în care companiile au investit puternic în optimizarea costurilor operaționale.
„Creșterea costurilor cu forța de muncă în acest sector a intervenit odată cu majorarea salariilor la nivel național și ca urmare a provocărilor tot mai accentuate din piața muncii. În condițiile crizei de personal, mulți dintre retaileri au investit puternic în modernizarea proceselor tehnologice, iar unul dintre efectele cele mai vizibile îl reprezintă extinderea semnificativă a caselor automate, unde clienții gestionează singuri plata. Automatizarea serviciilor se va extinde, cel mai probabil, la nivelul întregii piețe, în următorii ani”, estimează analiștii de la KeysFin.
Cei mai importanți angajatori din sectorul de retail alimentar sunt:
- KAUFLAND ROMANIA SCS (13.519 angajați)
- PROFI ROM FOOD SRL (11.662)
- CARREFOUR ROMANIA SA (9.939)
- MEGA IMAGE SRL (9.313)
- AUCHAN ROMÂNIA SA (9.290 de angajați).
Topul celor mai mari retaileri din România în 2018. Cum a ajuns România campioana Europei
Conform datelor Eurostat, la nivel european, românii au alocat în 2017 cea mai mare parte dintre veniturile gospodăriilor pe alimente și băuturi non-alcoolice (27,8%) din UE.
România este urmată de lituanieni (22%), estonieni (20,3%) și bulgari (19,5%).
Mai exact, cifra din dreptul României reprezintă de peste 2 ori media UE (12,2%). La polul opus, românii alocă mult mai puțin restaurantelor și hotelurilor (doar 3,3% față de o medie UE de 8,8% din total).
„Statistica prezintă o consecință directă a nivelului de trai scăzut din România. Românii nu mănâncă mai mult decât alți europeni, ci cheltuie mai mult raportat la veniturile lor. Una este să ai un salariu de 3000 de euro și să aloci 800 de euro pentru mâncare, și alta e să trăiești la limita subzistenței, cum o fac mulți dintre români. Dincolo de raportul cheltuieli alimentare – salarii, o altă mare problemă o reprezintă obiceiurile alimentare nesănătoase, care au făcut ca România să se claseze pe locul trei în Europa în clasamentul supraponderalilor, potrivit datelor de la Institutul de Endocrinologie C.I. Parhon. Este o consecință a mâncării proaste și ieftine, puternic calorice, pe care majoritatea o consumă”, spun analiștii.
Citește și Piața telecom în 2018: Ce segmente înregistrează rezultate pozitive?