Venituri bugetul de stat 2020.

Venituri bugetul de stat 2020. Guvernul are nevoie de un plan pe termen lung

30.04.2020

Venituri bugetul de stat 2020. Reducerea veniturilor la bugetul de stat, raportată de Ministerul Finanțelor Publice prin execuția bugetară la trei luni, confirmă așteptările, în condiţiile în care firmele au putut alege, în martie, pentru amânarea plății taxelor. Situația încasărilor s-ar putea ameliora ușor în luna aprilie, datorită bonificațiilor acordate pentru plata în termen a impozitului pe profit. Totuşi, autoritățile au nevoie de un plan de creștere a încasărilor la buget pe termen mai îndelungat. Este nevoie de acest lucru având în vedere solicitările tot mai presante din partea mediului de afaceri, consideră Vlad Boeriu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.

Venituri bugetul de stat 2020. Încasările au scăzut cu 25%

În martie, încasările bugetare au scăzut cu 25% față de cele din aceeași lună a anului trecut. Acest lucru s-a întâmplat doar ca urmare a amânării plății obligațiilor fiscale de către firme în baza OUG 29/2020. În total, în primele trei luni ale anului, veniturile bugetare au scăzut cu 3,3% față de aceeași perioadă a anului trecut. Cheltuielile au crescut cu 12,7% în același interval.

Venituri bugetul de stat 2020. Bonificaţii

Începând cu aprilie, este posibil ca încasările să fie influențate pozitiv de bonificațiile acordate societăților pentru plata la timp a impozitului pe profit aferent primului trimestru din 2020. Însă, pe partea de cheltuieli situația se agravează cel puțin cu plata șomajului tehnic pentru contractele de muncă suspendate. Pe termen mai îndelungat, având în vedere estimările autorităților naționale și ale instituțiilor financiare internaționale, în condițiile unei scăderi economice de proporții, este greu de presupus că încasările bugetare vor face față presiunilor în actualul ritm de colectare.

Deficit bugetar

„Mai mult, nu este de neglijat faptul că România a intrat în această criză cu un deficit bugetar deja cu mult peste limita admisă la nivelul UE (de 4,3% din PIB în 2019), cu o structură a cheltuielilor extrem de rigidă (ponderea cheltuielilor de personal și asistență socială depășește 60% din total) și cu un sistem ineficient de colectare a veniturilor”, afirmă Vlad Boeriu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.

Venituri bugetul de stat 2020. Sprijinirea companiilor

Pe de altă parte, mediul de afaceri reclamă faptul că statul nu se implică suficient în sprijinirea companiilor pentru a limita efectele pandemiei și pe cele ale restricțiilor impuse de autorități în acest context.

Venituri bugetul de stat 2020. Informatizarea ANAF

În această situație, în care mare parte din veniturile statului merg pe cheltuieli cu salariile și pensiile, economia scade, iar necesarul de finanțare din partea firmelor crește, revine, inevitabil, în discuție necesitatea creșterii colectării la bugetul de stat și, implicit, informatizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), esențială în limitarea evaziunii fiscale, în special în zona de TVA.

Proiectul informatizării ANAF cu Banca Mondială a fost abandonat după mai mulți ani de încercări nereușite, dar actuala administrație își asumase reluarea procesului cu finanțare din fonduri europene. Însă, exact în perioada în care nevoia de comunicare la distanță în toate structurile societății românești este mai acută, proiectul informatizării ANAF pare abandonat din nou sau cel puțin amânat.

Mai este loc de dezvoltare

Măsurile luate de Executiv de la începutul pandemiei în această direcție sunt binevenite:

  • implementarea obligațiilor de plată în platforma ghișeul.ro pentru companii
  • posibilitatea depunerii electronice a unor noi formulare
  • soluționare la distanță a unor solicitări din partea contribuabililor (certificate de atestare fiscală, rambursări de TVA și altele) etc.

Dar mai este loc de dezvoltare în această zonă.

„Nu se mai vorbește, însă, de implementarea Standard Audit File for Tax (SAF-T), un format electronic standard de raportare a tranzacțiilor în timp real, utilizat de administrațiile fiscale moderne în comunicarea cu firmele și care ajută la depistarea tranzacțiilor cu potențial fraudulos. Potrivit angajamentelor anterioare, sistemul ar trebui să se afle în faza de implementare la nivel de pilot”, mai spune Vlad Boeriu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.

În lipsa unei administrații moderne, dotate cu o infrastructură informatică performantă, România pierde anual miliarde de euro din frauda pe TVA. Decalajul de încasare la TVA este în jur de 36% aproape constant de câțiva ani, conform datelor Comisiei Europene.

Venituri bugetul de stat 2020. Autorităţile au pierdut mult timp

Autoritățile au pierdut mulți ani cu măsuri care, pe lângă faptul că s-au dovedit a fi ineficiente, au creat foarte multe probleme firmelor obligate să le implementeze.

„Poate că în aceste momente, în care distanțarea socială scoate la iveală beneficiile indubitabile ale digitalizării, factorii de decizie vor realiza că aceasta ar trebui să reprezinte o prioritate pentru ţara noastră”, a încheiat Vlad Boeriu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.

Citeşte şi Abatorul Periş, investiţie de 2 milioane de euro

 

 

 

Citiți și despre: