Sfaturi pentru sanatate

Cum îți menții sănătatea în timpul carantinei totale?

01.05.2020

Sfaturi pentru sănătate. Recomandări utile pentru a-ţi proteja sănătatea fizică şi pshică. Situaţia fără precedent determinată de starea de urgenţă şi de carantina totală instituită pentru a preveni răspândirea coronavirusului ne poate afecta grav sănătatea atât psihică, cât şi fizică. Fiind obişnuiţi cu un anumit stil de viaţă, riscurile care apar în momentul în care suntem nevoiţi să stăm 24 de ore în casă sunt mai ridicate decât ne imaginăm. Şcolile sunt închise, ceea ce înseamnă că trebuie să avem grijă de copiii noştri în permanență și trebuie să îi ajutăm cu lecțiile online. În plus, tot de acasă trebuie să muncim. La aceastea se adaugă și lipsa de mişcare, de socializare sau de distracţie. Se pare că suntem prinşi într-un cerc vicios care aduce un sigur lucru: stresul.

Aşadar, ce riscuri are carantina impusă de starea de urgenţă pentru sănătatea noastră şi ce trebuie să facem pentru a le preveni?

Sfaturi pentru sănătate. Riscuri

Statul excesiv în casă poate duce la instalarea unor stări de apatie şi chiar la depresii. Acestea ne fac să mâncăm mai mult decât are nevoie organismul nostru, fapt care poate determina apariţia unor probleme de sănătate precum creşterea colesterolului şi a tensiunii arteriale, mai ales că în această perioadă facem foarte puţină mişcare.

De asemenea, o altă problemă medicală care poate apărea când stăm prea mult în casă este reprezentată de lipsa vitaminei D, pe care organismul nostru o sintetizează atunci când stăm la soare.

Lipsa vitaminei D duce la apariţia unor stări de oboseală, la dureri de spate sau slăbiciune musculară

Sfaturi pentru sănătate. Ce putem face pentru a ne proteja sănătatea?

O alimentaţie sănătoasă

O alimentaţie sănătoasă are efecte pozitive atât asupra sănătăţii fizice, cât şi psihice. S-a demonstrat că o dietă sănătoasă reduce riscul de boli cronice, precum:

  • boli cardiovasculare
  • diabet
  • obezitate,
  • riscul de depresie și anxietate

Nu trebuie să urmăm o anumită dietă, ci să evităm acele alimentele procesate, deoarece tind să aibă un conținut ridicat de zahăr şi grăsimi.

Cele mai bune alimente pentru sănătatea noastră sunt fructele, legumele și cerealele integrale. De asemenea, o dietă echilibrată include în mod ideal o varietate de alimente bogate în:

  • vitaminele A, B, C, D și E
  • fier
  • zinc
  • seleniu

Vitaminele B, care se găsesc în legumele verzi precum broccoli și spanac, fasole, banane, ouă, carne de pui, pește și sfeclă, sunt importante pentru creierul nostru, ajutându-l să secrete substanțele chimice care ne fac fericiți: serotonină și dopamină. Lipsa vitaminelor B6, B12 și folat (B9) este frecvent întâlnită în cazurile de depresie.

De asemenea, este vital să avem grijă de sănătatea intestinului nostru. Probioticele, care se găsesc în alimentele fermentate pot reduce inflamația din organism şi ne pot ajuta să avem o stare de spirit bună. Este vorba de:

  • kefir
  • lapte bătut
  • iaurt

În recomandările oferite de Organizaţia Mondială a Sănătăţii pentru a face faţă stresului generat de pandemia de coronavirus, instituţia precizează să nu apelăm la fumat, alcool sau medicamente pentru a putea face faţă stării emoţionale negative. OMS recomandă celor care se simt copleşiţi de situația actuală să apeleze la consilieri sau terapeuţi.

Sfaturi pentru sănătate. Importanţa somnului

Somnul este esenţial pentru ca organismul nostru să se refacă. Lipsa somnului poate avea un impact major asupra sănătății noastre, afectându-ne negativ nivelul de concentrare. De asemenea, poate crește riscul de a dezvolta afecțiuni cronice, precum:

  • diabetul
  • obezitatea
  • bolile de inimă

În această perioadă în care stăm doar în casă trebuie neapărat să avem o rutină şi în ceea ce priveşte somnul. Pentru a ne menţine sănătoşi, avem nevoie de 6-9 ore de somn pe noapte. De asemenea, este foarte important să ne culcăm seara la o oră similară în fiecare zi şi să ne trezim zilnic în acelaşi interval orar.

Dacă nu reuşiţi să adormiţi din cauza îngrijorărilor, este util să vă reduceți expunerea la telefon, televizor sau tabletă seara, deoarece efectul luminii albastre ne poate perturba calitatea somnului.

Sfaturi pentru sănătate. Exerciţii fizice

Chiar dacă stăm în casă şi nu putem merge în parc să alergăm sau la sală şi nici să practicăm diverse sporturi recreaţionale de echipă, este indicat să facem exerciţii fizice acasă în fiecare zi.

Exerciţiile fizice ne fac să ne simţim bine, să avem un somn mai bun, să scăpăm de stres sau de anxietate şi ne îmbunătăţesc:

  • memoria
  • capacitatea de concentrare

Dacă nu ştiţi ce exerciţii fizice puteţi să faceţi în casă, sălile de fitness au lansat, atât pe paginile lor de Facebook, cât şi pe canalele de Youtube, programe speciale pentru perioada de carantină.

Organizaţia Mondială a Sănătății recomandă persoanelor care se află în carantină să efectueze zilnic 30 de minute de exerciţii fizice cu intensitate moderată

Sfaturi pentru sănătate. Legătura cu prietenii şi familia

Acum mai mult ca niciodată avem nevoie de prietenii şi de familia noastră. Legăturile sociale în perioada de izolare sunt la fel de importante cum sunt şi exerciţiile fizice, somnul şi alimentaţia sănătoasă. Chiar dacă nu putem să ne întâlnim sau să mergem în vizită, asta nu înseamnă că trebuie să rupem legăturile cu ei.

Putem vorbi la telefon cu prietenii şi membrii familiei, putem să îi vedem prin apeluri video şi, de ce nu, să îi invităm la o cină virtuală sau la un joc de societate pe calculator.

Sfaturi pentru sănătate. Activităţi care ne calmează

Cu toate că toată lumea vorbeşte acum doar despre coronavirus, izolarea ne poate oferi şi oportunitatea de a petrece timp doar pentru noi. Aşadar, pentru ce activităţi care ne plac nu avem niciodată timp? Fie că este vorba de grădinărit, croit, făcut conserve pentru iarnă, puzzle-uri, cusut, învăţarea unei noi limbi străine sau orice alte cursuri online, citit sau meditat, acum este momentul să ne alocăm timp pentru acele activităţi care ne calmează şi ne fac plăcere.

Dacă totuşi vă simţiţi copleșiți de actuala situaţie, gândiţi-vă la următoarea recomandare pe care Organizaţia Mondială a făcut-o pentru întreaga lume: „Ca să depăşiţi momentele dificile, nu trebuie să faceţi nimic special decât să vă bazaţi pe acele abilităţi care în trecut v-au ajutat să vă gestionaţi problemele!”.

Citește și Coronavirusul și impactul pe care îl va avea asupra economiei mondiale 

 

 

 

 

Citiți și despre: