Finante

Directorii de companii din România sunt încrezători

Ce elemente trebuie să includă bugetul de marketing?

01.09.2022

Un buget de marketing este un instrument care te ajută să obţii cele mai bune rezultate în baza unui plan de afaceri detaliat. Bugetul de marketing prezintă fondurile pe care o companie are în plan să le cheltuiască pe proiecte legate de marketing pe parcursul unei perioade de timp, fie trimestru, semestru sau un an. Bugetele de marketing pot include cheltuieli precum publicitate plătită, conținut web sponsorizat, personal nou în departamentul de marketing, realizarea unor bloguri, social media, promovarea digitală, conţinutul web, publicarea de advertoriale, administrarea unui site și software-ul de automatizare a marketingului.

Din păcate, multe companii fac o serie de greşeli atunci când îşi construiesc bugetul de marketing, ceea ce duce la ratarea unor oportunităţi importante de promovare.

Multe companii fac o serie de greşeli atunci când îşi construiesc bugetul de marketing, ceea ce duce la ratarea unor oportunităţi importante de promovare

Conform specialiştilor, un buget de marketing este un instrument esenţial care te ajută să clarifici ceea ce vrei să faci şi cum poţi obţine cele mai bune rezultate. Prin urmare, pentru a-și planifica bugetul de marketing, companiile ar trebuie să urmeze cinci paşi importanți:

Definirea unei strategii de afaceri şi a unui plan de marketing

Un buget de marketing este pur și simplu un instrument care vă ajută să vă atingeți obiectivele de business. Dacă obiectivele nu sunt clare, trebuie să lăsați deoparte realizarea unui buget de marketing şi să vă ocupați de crearea strategiei de afaceri actualizată la cerinţele actuale ale pieţei. Strategia ar trebui să includă obiective pentru lunile și anii următori și un plan de acțiune pentru atingerea acestora.

Aşadar, nu se poate realiza un buget de marketing fără a ști în ce direcţie merge afacerea. Pentru ca marketingul să funcționeze bine, este nevoie de un plan de afaceri solid.

Ulterior, trebuie să creați un plan de marketing ca parte a strategiei de afaceri, care să explice modul în care marketingul vă va ajuta să vă atingeți obiectivele de afaceri.

Nu se poate realiza un buget de marketing fără să ştii în ce direcţie merge afacerea

Stabilirea cheltuielilor curente de marketing

A venit momentul să stabiliți ce investiţii veți realiza pentru marketing şi promovare. Aceasta ar trebui să includă o defalcare detaliată a tot ceea ce cheltuiți pentru a vă promova afacerea: reclame digitale și tradiționale, personal de marketing (fie intern sau extern), active digitale (site-ul, rețelele sociale, producția de conținut), instrumente de management de marketing (de exemplu, servicii de analiză sau aplicații de automatizare a marketingului), evenimente de marketing (de exemplu, târguri, standuri, articole promoționale, broșuri etc), sponsorizări sau investiţii pentru notorietatea brandului.

Măsurarea eficienţei cheltuielilor

O parte esenţială este reprezentată de măsurarea eficienţei cheltuielilor de marketing. Aşadar, este indicat să urmăriți ratele de conversie, datele despre traficul pe site sau generarea de clienți potențiali.

Valorile pe care le alegeți ar trebui să fie legate de indicatorii cheie de performanță. De exemplu, dacă obiectivul firmei este să vă promovați marca, puteți monitoriza traficul către site-ul web, ratele de respingere și conversia vizitatorilor site-ului în clienți plătitori.

Dacă mergeți la expoziții, puteți urmări numărul de comenzi sau clienți potențiali prin e-mailurile pe care le-ați primit la eveniment și le puteți compara cu costul evenimentului.

O parte esenţială este reprezentată de măsurarea eficienţei cheltuielilor de marketing

Optimizarea eforturilor

Plecând de la informaţiile obţinute, veți putea crea un buget de marketing pentru anul următor. Analizați cheltuielile curente pentru fiecare element și optimizaţi sumele astfel încât să fie în acord cu planurile de creştere.

Rentabilitatea investiției fiecărei activități este aşadar un aspect cheie în realizarea unui buget de marketing.

De asemenea, puteți compara cheltuielile pe care firma le alocă cu cele din industrie pentru a vedea cum vă poziţionați în comparaţie cu companiile concurente.

Rentabilitatea investiției fiecărei activități este un aspect cheie în realizarea unui buget de marketing

Ajustarea bugetului de marketing atunci când situaţia o cere

Odată stabilit bugetul, monitorizați în mod regulat cheltuielile reale. Dacă este nevoie, ajustaţi bugetul pe baza eficacității diferitelor activități.

De asemenea, este bine să oferiți indicaţii către echipa de marketing și publicitate. Este mai puțin probabil ca planul de marketing să-și atingă obiectivele dacă nimeni nu oferă o îndrumare activă în timp real.

Un alt aspect important de care trebuie să ţineți cont este reprezentat de trendurile din piaţă. Conform unui studiu realizat de Deloitte, bugetele pentru activitățile de marketing în mediul digital au crescut cu aproape 15% în 2021, valoarea lor revenind la nivelurile de creștere preconizate înainte de debutul pandemiei, în timp ce publicitatea tradițională şi-a continuat tendința descendentă, înregistrând o scădere de aproape 1%. Aşadar, marketingul digital a devenit un pilon important al strategiei companiilor.

Principalele activități de marketing digital în care au investit companiile au fost:

  • optimizarea propriilor pagini web (74%)
  • promovarea pe canalele digitale și în motoarele de căutare (65%)
  • marketing direct pe canale digitale (57%)

Această tendinţă se menţine şi în acest an, iar studiile arată că avansul în sectorul digital va continua să crească în următorii cinci ani.

Prin urmare, marketingul stimulează creșterea afacerii dvs. Acesta este modul în care construiți gradul de cunoaștere a brandului şi încurajați oamenii să ia în considerare produsele sau serviciile oferite. În timp ce recomandările personale sunt extrem de eficiente, o firmă nu se poate baza doar pe ele, reprezentând ceva ideal. Realitatea este, însă, că firmele trebuie să realizeze investiţii pentru a atrage potențiali cumpărători.

Citeşte şi Strategii de marketing pentru companiile din sectorul FMCG